Brukermanual ornell websystem 2.0.0.25

Opprettet onsdag 25. mai 2011 Skrevet av Thomas Ornell

 

 

 

 

Velkommen til brukermanualen til Ornell websystem versjon 2.0.0.25. Denne manualen er tilpasset til senioruniversitetet i hordaland's sider og utseende.

 

Bildet du ser under er slik siden ser ut når du er innlogget på nettsiden. Øverst har du kontrollmenyen til innloggede brukere. Hvis du ikke har brukernavn og trenger dette tar du kontakt med Henning Ebbesen for å få fikset dette. Mangler du passordet ditt kan også Henning hjelpe her.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Når du nettopp er kommet til siden vil du måtte logge inn, dette gjør du ved hjelp av innloggingsboksen til venstre på siden under linkene til de forskjellige senioruniversitetene.

 

Her logger du inn med ditt tildelte brukernavn og passord. Det finnes også en "husk meg" funksjon om du ønsker at datamaskinen skal huske passordet. Dette er ikke anbefalt på datamaskiner hvor flere personer har tilgang.


 

 

 

 

 

 

Når du har logget deg selv inn vil det dukke opp flere meny alternativer øverst på siden. Her finner du alltid "hjem" og "aktivitetsplanen". Jeg skal nå forklare litt hva de andre alternativene her er.

 

"Logg inn admin" er hvor administratorene av siden kan få tilgang til styringssystemet. For en vanlig bruker er ikke denne knappen være relevant og du vil heller ikke ha tilgang til styringssystemet med ditt brukernavn og passord heller.

 

"Legg til plasering" er knappen for å legge til nye arrangements plaseringer i systemet til aktivitetsplanen.

 

"Legg til aktivitet" er knappen for å legge til nye aktiviteter i aktivitetsplanen. Her er det allerede lagt til en del plasseringer. Hvis plaseringen din mangler kan denne legges til ved hjelp av "legg til plassering"

 

"Legg til innhold" er den mest brukte funksjonen og er laget for å legge til nytt innhold på nettsiden.

 

"Brukermanualen" er denne siden du er på nå.

 

 

Trykk nå på "legg til innhold"

Vinduet til tekstbehandleren vil nå komme opp. Felter med * er krevd at blir utfylt, mens felt uten er valgfrie.

"Du må alltid fylle inn tittel på artikkelen du legger inn, mens alias er valgfritt. Det er ingenting som stopper tittelen fra å være lik som andre artikklers tittel, men hvis du selv velger alias på artikkelen MÅ dette være unikt.

 

 

Det blå feltet over viser alle funksjonene som er bygget inn i tekstbehandleren.  Dette er funksjonene som er litt anderledes en standard tekstbehandler.

 

  • "Source" Hvis du vet hvordan man skriver tekst i HTML og vet nøyaktig hvordan du vil ha det har du muligheten til å overstyre hele editoren her, dette er ikke for nybegynnere!
  • "Klipp ut" Denne funksjonen er lik som den du finner i en vanlig tekstbehandlingsprogram. Den tar den markerte teksten og klipper den ut slik at den kan legges til et annet sted i teksten eller i et annet dokument.
  • "Kopier" Gjør mye det samme som klipp ut, men uten å fjerne den aktuelle teksten.
  • "Lim inn" Bruker den vanlige lim inn funksjonen fra windows og henter det du har enten klippet ut eller kopiert tidligere.
  • "Lim inn rentekst" Fjerner alle innstillinger som er lagt på teksten slik at det er mulig for brukeren å legge til sine egne innstillinger i tekstbehandleren.
  • "Lim inn fra word" i de to siste versjonene av microsoft word er innstillingene svært anderledes en de har vært tidligere. Hvis siden ikke blir seende riktig ut fra lim inn funksjonen bør du prøve å bruke denne.
  • "Merk alt" merker all teksten i dokumentet.
  • "Skriv ut" lager en utskriftsvenlig versjon av dokumentet.
  • "Ordliste" merker dokumentets skrivefeil med rødt.
  • "Ordliste underveis" merker skrivefeil mens du skriver.
  • "Angre" fjerner den siste endringen du gjorde.
  • "Gjenta" Angrer den siste angringen.
  • "Fjern formatering" fjerner alle innstillingene du har lagt på den teksten i dokumentet du har merket.
  • "Søk" søker etter tekst i dokumentet
  • "Erstatt" erstatter tekst i dokumentet automatisk

 

 

Du kan lime ditt eget innhold inn i feltet under den blå verktøyslinjen eller du kan velge å skrive det der direkte. Dette er helt opp til deg.

 

Under feltet hvor du skriver inn teksten finner du linjen som er avbildet over. Her finner du

"legg til vedlegg" som er en funksjon om du ønsker å legge ved powerpoint presentasjoner, bilder til nedlasting eller andre filer.

"Legg til artikkel" er laget for at du skal kunne inkludere en annen artikkel på siden inn i din egen artikkel.

"Legg til bilde" er for å legge til bilder i artikkelen.

"Sideskift" er for å dele teksten opp i flere deler ved hjelp av en "neste" knapp i artikkelen.

"Les mer" er for å legge til en les mer knapp for alt innholdet over linjen som vil bli lagt til. Alt under linjen vil ikke være tilgjengelig før du har trykket på les mer knappen.

 

 

Trykker du legg til bildeknappen vil dette vinduet dukke opp. Her kan du velge dine egne bilder i øverste panel eller velge et bilde på nettet ved å skrive inn addressen til det eller laste opp ditt eget bilde med nedersete panel. Du kan også styre om bildet skal bli satt til høyre eller venstre ved hjelp av "align" funksjonen. Uansett hvilke av metodene du bruker avslutter du med å trykke "insert".

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Under verktøyslinjen finner du publiseringsfeltene. Under kategori velger du ditt eget lokallag. Skribentalias er for å legge ditt eget navn på artikkelen. Global state gir deg muligheten til å velge om artikkelen er et utkast (ikke synlig), publisert, arkivert (ikke synlig) eller flyttet til papirkurven. Start og sluttdato for publisering er relativt selvforklarende. Det lille ikonet for kalender ved siden av feltet gjør det mulig for dg å velge en start og sluttdato for artikkelvisningen. Tilgangsnivået gjør det mulig for deg å styre hvem som skal kunne se innholdet.

 

 

Når du er ferdig å legge til innhold trykker du lagre og siden vil bli synlig på nettsiden i løpet av 20 minutter. 

 

Artikkelen kan alltid redigeres ved å gå til artikkelen og trykke på det lille ikonet av en blyant og et papir. Du finner det ved siden av antall treff på artikkelen.

 

Lykke til!

 

 

Slik setter du opp e-postkonto for Windows Mail

Denne veiledningen viser deg hvordan du setter opp en Telenor e-postkonto i Windows Mail.

  1. 1

    Trykk Start-menyen, velg E-post.

  2. 2

    Klikk Verktøy deretter Kontoer.

  3. 3

    Klikk Legg til for å starte veiviseren.

  4. 4

    Marker E-postkonto, klikk Neste.

  5. 5

    Skriv inn Visningsnavn, navnet du ønsker skal vises som avsender når du sender en e-post. Klikk Neste.

  6. 6

    Fyll inn E-postadresse <din e-postadresse>. Klikk Neste.

  7. 7

    Velg servertype, og skriv inn innkommende og utgående serveradresse:

    • Servertype: POP3

    • Innkommende server: pop.senioruniversitetet.no

    • Utgående server: smtp.senioruniversitetet.no

    Server for utgående e-post krever godkjenning skal ikke være huket av.

    Klikk Neste.

  8. 8

    Skriv inn:

    • Brukernavn: <det som står foran @ i e-postadressen din>

    • Passord: <passordet du fikk sammen med e-postadressen din>. Huk av for Husk passord.

     

  9. 9

    Klikk Fullfør deretter Lukk.

  10. 10

    E-postkontoen er nå klar til bruk. Send en e-post til deg selv for å teste at e-posten både blir sendt og mottatt.

ul.k2UserBlockActions { display: none; }
Thursday the 29th. Designet av Ornell data